Get Adobe Flash player
Get Adobe Flash player
התחברות לאתר הירשם לאתר
זכור אותי
 
שכחתי סיסמא

תמונות שנוספו לאחרונה


באדיבות yes
באדיבות yes
באדיבות yes
לוחמת סנפיר בצלילה
לוחמי ילת
גדוד גפן- בה
לוחמים בזרוע הים
תג גדוד אב
תג בהל
תג יחידת יהלו

חסויות

התמודדות עם לחץ פסיכולוגי בצבא
השירות בצבא יכול לספק חוויות מגוונות עבור החיילים החל משירות נינוח או אפילו משעמם, דרך שירות מעניין ומאתגר וכלה בשירות רווי מתח ולחץ נפשי. מצבי לחץ יכולים להיגרם כתוצאה מהצורך להסתגל לשינוי של החיים בצבא, מצבים חברתיים קשים, השפלה מצד מפקדים או חיילים אחרים וחשיפה למצבים מסכני חיים.
פרופ` אלי זומר


מצבי לחץ כאלה יכולים ליצור תגובות מצוקה טבעיות שתפקידן לשבח את סיכויי ההישרדות ולהכין את הגוף לתגובת הגנה או תקיפה. כל התסמינים האופייניים הנלווים כמו דריכות, קשיי הירדמות, מתח שרירי, דופק מהיר וכו', קשורים לתגובת ההישרדות הטבעית ואין להיבהל מהם. יש לזכור כי סימני הדחק ידעכו אצל רוב האנשים תוך שעות או מקסימום יומיים. ניתן לשפר את תגובת הדעיכה הטבעית של התסמינים על ידי הפעלת טכניקות הרגעה עצמית שיתוארו להלן. אין הטכניקות המוצעות מהוות תחליף לאבחון מקצועי וטיפול הולם, אותם יש לשקול במקרה שהתסמינים אינן דועכים תוך יומיים. במקרה כזה, עדיף להתייעץ עם ההורים או לפנות לרופא או לקצין בריאות הנפש.

המאמר מתאר כמה טכניקות שאותן יכול הקורא לנסות ומתוכן יוכל לבחור את זו המתאימה לו ביותר.

תמיכה. פנו למערכות התמיכה שלכם ושתפו המה שמצחק לכם. מערכות התמיכה החברתית שלנו מהוות את אחד ממשאבי ההתמודדות בלחץ, הנפוצים והיעילים ביותר. במערכת תמיכה הכוונה לבני זוג, הורים, ילדים, קרובים אחרים, או חברים. בתמיכה הכוונה לאפשרות לשתף בסוד, להתייעץ, לצאת יחד לבילוי, לקבל עידוד ביחס להחלטה, לקבל תמיכה בזמן מצוקה ולהסתמך על עזרה מובטחת בזמן חרום. כשטוב לכם, השקיעו בפיתוח מערכות התמיכה שלכם וחזקו אותן, כך שבעיתות מצוקה תוכלו לשאוב מהן את הכוח לעמוד מול האתגר שלפניכם ולהמשיך הלאה.


הדמיה. אנשים לחוצים מייצרים לפרקים את הלחץ שלהם על ידי כך שהם מדמיינים במוחם תסריטים מדכאים, מפחידים או משפילים. מדי פעם שומעים רופא אומר לפציינט שלו: קח חופשה, אתה זקוק לזה. האמת היא, שאנו יכולים מדי פעם לצאת לחופשה בדמיוננו ולהשיג השפעה של הרפיה ורוגע, שתהיה תלויה במידה בה הצלחנו לדמיין את התסריט המרגיע.
לדוגמה: חשבו על מקום שקשור אצלכם בשקט, רוגע, שלוה והרפיה. יתכן שזה מקום שהייתם בו בחופש או בטיול, אולי זה מקום שראיתם בסרט או בתמונה, יתכן שזה מקום שכלל אינו קיים. דמיינו את המצב עם כל החושים ולמדו את פרטי המצב המרגיע המדומה בריכוז מלא.

באופן כזה יכול אדם לדמיין את עצמו מהלך על שפת הים בזמן השקיעה ביום סתווי ונעים, לדמיין את צבע הים והשמש, לשמוע את משברי הגלים ואת קריאות השחפים, להריח את ריח האצות, לחוש את משב הרוח המבדרת את השיער ולטעום את המלח על השפתיים. ושוב, ככל שתיטיבו לדמיין, כך תפיקו תועלת הרפייתית רבה יותר מטכניקה זו.


הרפיה נשימתית. נשימה היא פעולה שאנו מבצעים אלפי פעמים ביום, מבלי שאנו שמים לב לאופן ביצועה. נשימה לא נכונה יכולה לגרום להיווצרות סימנים כמו אי נוחות, עייפות או סחרחורת. תגובת הלחץ יוצרת, לעתים תכופות, האצה בתהליך הנשימה וחשיפה ממושכת ללחץ תורמת להיווצרות כמו אלה שתוארו לעיל. מצד שני, ניתן להשתמש בנשימה כדרך בהפחתת השפעתו של הלחץ. נשימה נכונה מאזנת את רמת החמצן בדם ומשחררת את תגובת ההרפיה הגופנית. להלן טכניקת הרפיה המבוססת על נשימה:
השתמשו בטכניקה זו כשאתם נמצאים לבד, במקום שקט.
שלב א`: התמקמו בתנוחה נוחה, כמו שכיבה על הגב כשכרית מונחת מתחת לראש או מתחת לברכיים, או בישיבה בכורסה נוחה. בחרו במקום שקט ומנוטרל מהפרעות.
שלב ב`: שאפו שאיפה איטית תוך ספירה עד 4 דרך הנחיריים ועצרו.
שלב ג`: נשפו את האוויר באיטיות, דרך האף, עד לריקון הריאות בספירה עד 4 ועצרו.
שלב ד`: חיזרו על שלבים א`-ג` במשך 10 פעמים והעריכו את מידת הרוגע שלכם. אם יש צורך חיזרו על כל המהלך שוב.
טכניקות שימושיות אלה עשויות לעזור במקרים רבים. יחד עם זאת, אם אתם מרגישים שהמצוקה אינה דועכת על אף מאמציכם להתמודד, פנו להוריכם או לעזרה מקצועית.

הכותב הינו פסיכולוג קליני בכיר- פרופ' אלי זומר, פסיכולוג חיפה
.

הוסיפו תגובה
   
  שם מלא
  כותרת
 
    תוכן

   
ארן שרעבי  - התעללות נפשית 26-07-2015 13:57:06
הילד שלי נמצא בבה"ד 7 וזוכה להתעללות נפשית מצד מפקדו (מ"מ) בעקבות כך הגשתי קבילה . בתגובה לכך אחד מפקודיו של (המ"מ) אמר לילד החודשיים הקרובים יהיו הקשים בחייך . לא הודיעו לו על תור דחוף שהיה לו לרופא .מאלצים אותו לעמוד למרות שסובל מכאבים עזים בגב למרות שיש לו הבחנה מרופא אורטופד צבאי חשש לפריצת דיסק .נאלצתי לפתוח פעמיים נוהל מתאבד .גם אדם נורמאלי היה משתגע .על אחת כמה וכמה ילד שמעולם לא הסתדר במסגרות .היום אני יושב בבית אובד עצות ומודאג ממצבו הנפשי. למרות שהתרעתי מספר פעמים על מצבו לא טופל במקצועיות .לאחר מעשה יגידו הכתובת הייתה על הקיר התלונה על הקבילה לא מטופלת .מדובר על תלונה שמפקדו לא דאג לו לאוכל בעודו שוכב במיטה חולה . לדעתי אם מפקד הבסיס היה יודע על כל היה מטפל במ"מ בצורה נאותה ..אין לי שום תקשורת עם מפקדים בבסיס .אי אפשר לצור קשר אתם .אם למישהו יש אפשרות לעזור או רעיון אשמח לקבל . מספר הטלפון שלי 0505720550 .אעשה הכל על מנת שהילד לא יפגע נפשית
admin  - ....... 16-08-2012 11:41:46
אני אומר מי שהצבא משפיעה לו על מצבו הנפשי שיעשה הכל בשביל לצאת כי הוא לא תורם לא לצבא ובטח ובטח שלא לעצמו אם זה פוגע לו במצבו הבריאותי\נפשי\חברתי...ובמערכות יחסים עם ההורים וחברים והוא ניכנס לדיכאונות ולא אוכל שיצאאא בלי לחשוב פעמייםם!!!!!!!!!!
יעל שפירא  - עזרה 26-07-2012 13:13:18
אני סטודנטית שנה ג בתלחי ואני עושה את עבודת הסמנריון שלי על התמודדות במצבי לחץ אצל חיילים. בעזרת מודל של מולי להד סיפור בשישה חלקים אני בודקת מה משאב התמודדות הדומננטי אצל חיילים. אשמח מאוד אם תוכלו להפנות אותי למאמרים ומחקרים בנושא התמודדות במצבי לחץ בצבא.
המייל שלי yalishapira@gmail.com
תודה רבה
יעל
אמילי  - כתבה מרתקת ! 02-11-2011 10:11:28
תודה !
admin  - התמודדות עם לחצים 08-08-2010 10:01:53
שלום לך Alex, המקורות של כל התמודדות שונים, יש המאמינים באלוהים, ויש המאמינים בדברים אחרים. :-)
Alex 08-08-2010 09:50:42
התמודדות יכולה להיות רק בזכות השם
:)  - תודה. 03-12-2009 20:14:13
חשוב מאוד ונכון מאוד

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 

מדריכים

תמונה
טפסים צבאיים
תמונה
כל המידע על השלמת בגרויות בצבא
תמונה
מילון ראשי תיבות בצה"ל
תמונה
רשימת ציוד לטירונות קרבית
תמונה
התמודדות עם לחץ פסיכולוגי בצבא
כניסה לאגף    
 


כל הזכויות שמורות לאתר יחידה - אתר יחידות צה"ל © 2004 - 2015 (האתר הינו אתר פרטי ואינו אתר רשמי צה"לי) פרסום באתר | אודות אתר יחידה | צור קשר | מפת האתר