קורס טייס YouTube Facebook

התחברות לאתר הירשם לאתר
זכור אותי
 
שכחתי סיסמא

תמונות שנוספו לאחרונה


לוחמת סנפיר בצלילה
לוחמי ילת
גדוד גפן- בה
לוחמים בזרוע הים
תג גדוד אב
תג בהל
תג יחידת יהלו
תג גדוד 605 (הנדסה קרבית)
תג גדוד 603
תג גדוד 601 (הנדסה קרבית)
תג מקהנ
תג ביסל
תג גדוד נשר (איסוף קרבי)
תג גדוד ניצן (איסוף קרבי)

חסויות

באנר
קורס טייס
קורס הטייס של חיל האוויר הוא אחד מהקורסים היוקרתיים בצה"ל מזה שנים, המכשיר את דור העתיד של צוותי האוויר של צה"ל- טייסים, נווטים ומכוננים. הקורס נחשב קורס קשה מאוד מבחינה נפשית וחברתית, ומתוך סך החניכים שמתחילים את הקורס, עוברים אותו בודדים בלבד (הסטטיסטיקה עומדת על מסיים קורס אחד על כל 6 חניכים).


צוותי האוויר של צה"ל מתחלקים לכמה מקצועות: טייסי מטוסים (מטוסי קרב ומטוסי תובלה), טייסי מסוקים (מסוקי קרב ומסוקי תובלה), נווטים (נווטי קרב ונווטי תובלה) ומכוננים. הקורס הטייס מתבצע במשך כשלוש שנים, ורובו מתבצע בבית הספר לטיסה (הביס"ט) שבחצרים (צמוד לבאר-שבע, ליד מוזיאון חל האוויר). במהלך הקורס עוברים פרחי הטייס (הכינוי לחניכי קורס הטייס) מבחנים רבים ולומדים תחומים רבים ושונים פרט לתחום התעופה- הם מסיימים את הקורס עם דרגת סגן ועם תואר BA כללי מאוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע.


הגעה לקורס
המלש"בים המעוניינים להגיע לקורס, עוברים כמה שלבי מיון מחמירים.
ראשית, מעבר מבחנים פסיכוטכניים מיוחדים- בדיקת קואורדינציה, כושר טכני מעשי, תפיסה צורנית, הבנה טכנית עיונית וזריזות ידיים. לאחר מכן, מעבר מבחנים פסיכוטכניים ופסיכולוגיים ביחידת המיון של חיל האוויר- בדיקת חלוקת קשב, מבחני אישיות, תפיסה מרחבית, ראיון עם פסיכולוג ומבחנים בסיסיים לבדיקת כושר טיסה.
השלב הבא, הוא הירפ"א- בדיקות רפואיות ביחידת הרפואה של חיל האוויר (ראשי תיבות ירפ"א)- בדיקת דגימות במעבדה, בדיקות ראייה ועיניים, בדיקות שמיעה ובדיקות נוספות. נקודה חשובה שעולה שוב ושוב בפורומים השונים באתרנו- הפרופיל הרפואי המינימאלי לקבלה לקורס הוא פרופיל 82, אולם יש החמרה על סעיפים רפואיים רבים, מכיוון שחניכי קורס הטייס עומדים לעבור מעמס פיזי רב, גם באימונים וגם בטיסות, ולכן חשוב שבריאותם תהיה תקינה, בדגש על ראייה, שמיעה, עמוד שדרה ומחלות כרוניות. בין הסעיפים הרפואיים הפוסלים העיקריים- אסטמה פעילה, מיגרנות (התקפי כאב ראש כרוניים), בעיות אורטופדיות קשות בעיות שמיעה וראייה. ניתן להתקבל לקורס עם משקפיי ראייה, אולם עד מספר נמוך.
השלב הבא, הוא גיבוש הטייס- גיבוש מרוכז בן מספר ימים שנערך לפני הגיוס בבית הספר לטיסה (ביס"ט)- סדרת מיון מרוכזת שכוללת מאמץ גופני, תרגילי מנהיגות, מחשבה במצבי לחץ ועוד. מפקדי הכיתות (המ"כים) בגיבוש הם בדרך כלל חניכים בשלב מסלולים של קורס הטיס, או חניכים בקורס מדריכי-טיסה (מדר"ט).


מי שעובר בהצלחה את כל השלבים הללו, מתקבל לקורס הטייס היוקרתי, ומתחיל את הקורס עם גיוסו לצה"ל.

על מהלך הקורס
הקורס מחייב חתימה על 9 שנות קבע, וכולל מספר שלבים שונים:
השלב הראשון הוא השלב המכין- שלב שנמשך כשישה חודשים, וכולל טירונות חי"ר (הסמכה לרובאי- 03 הנמשכת כ- 8 שבועות), לימודי תעופה, לימודים אקדמיים (בין היתר, מתמטיקה ופיזיקה- שלב שנמשך כשישה שבועות), וכן לימודים וטיסות מיון (צ'ק) במטוס סנונית (כארבע שבועות).
חניכים שמודחים בשלב טיסות המיון (הצ'קים) בשלב זה (השלב המכין) בשל רמת טיסה נמוכה, עוברים בדרך כלל למז"י (זרוע היבשה) ומשם להצבה מחדש ביחידות חי"ר שונות, ובמרבית המקרים- מעבר לאחר ראיון ליחידות מובחרות שונות. חניכים שמודחים בשל סיבות אחרות (אי התאמה, בעיות רפואיות, בעיות אמינות וכו')- מטופלים כל אחד בהתאם למצב שלו- חלקם עוברים ליחידות לוחמות, וחלקם הופכים לתומכי לחימה.
השלב הבא, הוא השלב הבסיסי- שלב שנמשך כחמישה חודשים. שלב קרקעי בעיקרו, שכולל סדרות חי"ר מורכבות והסמכה עד לרובאי 07, מעבר תכנים של ניווט, הישרדות ועוד, מעבר קורס צניחה, סדנת מילוט, הסמכה לקצונה ולימודים אקדמיים (חמישה שבועות). בסיום השלב עוברים החניכים טיסות מבחן (צ'ק) במטוסי צוקית, טיסות מבחן שמשפיעות על החלוקה למגמות בקורס.


חניכים שמודחים מהקורס בשלב טיסות המיון (הצ'קים) בשלב זה (השלב הבסיסי) בשל רמת טיסה נמוכה, מקבלים את הזכות לבחור בין שירות כקצינים בחייל בתפקידים שונים- בקרים, מפעילי כטב"מ (כלי טיס בלתי מאויש), קציני מודיעין, ועוד. חניכים שמודחים בשל סיבות אחרות (אי התאמה, בעיות רפואיות, בעיות אמינות וכו')- מטופלים כל אחד בהתאם למצב שלו- חלקם עוברים ליחידות לוחמות, וחלקם הופכים לתומכי לחימה.
השלב הבא, הוא השלב הראשוני- שלב שנמשך כשישה חודשים. פרחי הטייס מתחלקים למגמות, וכל מגמה לומדת מיומנויות הטסה בסיסיות של כלי התעופה אליו שובצו.


השלב הבא הוא שלב מבואות ומסלולים- שני שלבים שנקראים 'שנת ההשכלה', ונמשכים כשנה. בשלבים אלו לומדים החניכים את מרבית המכסה להענקת תואר ראשון. מדובר בלימודים אקדמיים רצופים לתואר ראשון, מטעם אוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע. הלימודים לתואר זה אינם מקבילים ללימודים רגילים באוניברסיטה- מדובר על שנת לימודים אינטנסיבית המורכבת משלושה סמסטרים בני 13 שבועות כל אחד. מסלולי הלימוד לתואר הם מתמטיקה ומדעי המחשב, ניהול טכנולוגיות מידע, כלכלה וניהול, פוליטיקה, ממשל וניהול. בנוסף ללימודים אלו, לומדים החניכים נושאים צבאיים, נושאים תעופתיים ושלושה קורסים באנגלית.
השלב האחרון בקורס הטייס, הוא השלב המתקדם. שלב זה מקנה לחניך הקורס מיומנויות הטסה מתקדמות, וכן מעבר סיום הלימודים האקדמיים. בסיום השלב מקבלים הבוגרים דרגת סגן, כנפי טיס ותואר ראשון. הנווטים והמכוננים מוצבים בטייסות, והטייסים עוברים לקורס האימון המבצעי (קא"מ)- קורס שמתבצע בתוך טייסת מבצעית, נמשך כחצי שנה, ותפקידו להכין את הטייסים למשימות המבצעיות של החייל והיחידה בה שובצו. קא"מ קרב נערך על מטוסי סקייהוק ועל מטוסי נץ, קא"מ מסוקים נערך על מסוקי ינשוף, קא"מ מסק"ר (מסוקי קרב) נערך על מסוקי קוברה, וקא"מ תובלה נערך על מטוסי צופית.


בסיום הקורס, מתקיים מסדר כנפיים שבו מוענקים לבוגרים כנפי הטייס הנכספות, ובנוסף מתקיים מפגן אווירי, הזוכה לסיקור תקשורתי רב.
לדוגמה, סרטון טקס סיום מסדר כנפיים שנת 2007

מגמות בקורס טיס

טייס קרב
לימוד בשלב הראשוני על מטוס צוקית: הפעלת והטסת המטוס, תרגילי אירובטיקה, טיסות ניווט, לילה, מבנה ונוהלי חירום. בשלב המתקדם לימוד על מטוס סקייהוק: טיסות קרביות, תקיפת מטרות וקרבות אוויר.


טייס מסוקים
בשלב הראשוני על לימוד מסוק סייפן: יסודות ההטסה, טיסות מיוחדות ותרגילים. בשלב המתקדם (מסוקי סער), לימוד על מסוק ינשוף: טיסות ומשימות בסיסיות ומורכבות (לרבות נחיתה לחילוץ, הנחתת כוחות, והתמודדות עם בעיות ואיומים). בשלב המתקדם (מסוקי קרב), לימוד על מסוק קוברה: טיסות ומשימות שונות, לרבות משימות תקיפה.

טייס תובלה
בשלב המתקדם, לימוד על מטוס צופית (מטוס דו-מנועי מבצעי מתקדם): תפעול והטסת המטוס בתנאים שונים, תרגול מצבי חירום, אימוני חירום במדמה טיסה (סימולטור) והכשרה לתפקיד קברניט (מפקד מטוס).


נווט קרב
בשלב הראשוני לימוד על מטוס צוקית: טיסה קרבית, ניווט, תקיפה במבנים, קרבות אוויר ועבודת צוות. הנווטים יושבים במושב האחורי של תא הטייס, ולמרות ה- 'דימוי' אולי, חשובים לא פחות מהטייס עצמו, פעילות נכונה מבצעית ומהירה שלהם- יכולה להיות ההבדל בין הצלחה או כישלון במשימה. בשלב המתקדם לימוד על מטוסי צוקית וסקייהוק: גיחות מורכבות, קרבות אוויר, תרגול מצבי חירום בסימולטורים, יירוטים ושימוש במערכות נשק מתקדמות.

נווט תובלה
בשלב הראשוני לימוד על מטוסי צופית והרקולס: ניווט, הכרת הארץ ופתרון בעיות. בשלב המתקדם, לימוד על מטוס הרקולס: משימות מורכבות, לילה, מודיעין ומצבי חירום.


מכונן אוויר
איש צוות חיוני במיוחד במטוסי תובלה, שאחראי על הפעלת מערכות המטוס השונות (דלק, חשמל, מנוע ועוד). מבצע טיפול, בקרה וניתוח בעיות. שמו האזרחי של המקצוע הוא "מהנדס טיס". בשלב הראשוני: הכרת והפעלת המערכות, טיפול בתקלות ומצבי חירום. בשלב המתקדם: סדרות אימון מורכבות, ומצבי חירום מורכבים.

הקלות בריאותיות למועמדים לקורס טיס -פורום שאלות תשובות

באוויר: הקלות בתנאי הקבלה הרפואיים לקורס טיס - Ynet

0
.

הוסיפו תגובה
   
  שם מלא
  כותרת
 
    תוכן

   
yehida_yael 13-04-2016 22:18:55
שלום חסוי,
אם ידחו לך את הגיוס, רק מיטב יוכלו לענות לך על שאלה זו לאחר שתדווח להם על כך והם יעבירו את הפנייה לגורמים הרפואיים במיטב שהם יחליטו אם יש מקום לדחיית הגיוס.
אתה צריך לדווח למיטב על נטילת רקוטן.
חסוי  - דחיית קורס טיס בשל נטילת רקוטן 11-04-2016 10:55:37
שלום רב,

באם התקבלתי לקורס טיס ואני נוטל רקוטן ידחו לי את הקורס לגיוס 03/17? אני אמור להתגייס ב 07/16. ולמי צריך לדווח על נטילת רקוטן?
yehida_yael 05-04-2016 20:56:57
שלום תום,
במידה ויש לך פרופיל מתאים ללא סעיפים פוסלים אז כן.
תום 04-04-2016 23:09:28
קב״א 54 , דפ״ר 70 , אני אקבל זימון לקורס טיס או שלא ?
yehida_yael 26-03-2016 15:48:01
שלום רוני,
באפשרותך להגיש בקשה לכך.
רוני 25-03-2016 17:45:11
הפרופיל שלי 97, קבא 52, דפ"ר 60 .. אני אוכל להוציא חריג ואולי להתקבל לקורס ?
yehida_yael 02-03-2016 16:50:02
שלום דן,
יש צורך הקב"א 54 ומעלה.
yehida_yael 02-03-2016 16:49:47
שלום יוסף,
צריך דפ"ר 60 ומעלה.
yehida_yael 02-03-2016 16:49:21
שלום ליבי,
לא.
פיטוסי ליבי  - קבלת פרטים נוספים 01-03-2016 16:26:38
האם אפשר להתקבל לפני גיל 18
יוסף רביד  - פרופיל 97 קבא 54 ודפר 50, אקבל זימון? 29-02-2016 19:33:05
פרופיל 97 קבא 54 ודפר 50, אקבל זימון?
Dan 29-02-2016 11:40:04
קבא 53 דקר 60 פרופיל 97 מתאים?
yehida_yael 28-02-2016 17:36:00
שלום יוני,
יש צורך בקב"א 54 ומעלה.
יוני 27-02-2016 21:38:01
האם אני אקבל זימון אם הפרופיל שלי 97 והקב''א 53 והדפ''ר 60
yehida_yael 25-02-2016 17:13:11
שלום חסוי,
אפשר לבקש.
חסוי  - קבלה לקורס 24-02-2016 14:48:49
יש אפשרות לעבור מיונים לטיס אם אני משרת בצנחנים?
yehida_yael 23-02-2016 16:16:12
שלום איתי,
אין הגבלת גובה בקבלה לקורס, אבל בחלוקה למגמות- יכול להיות שבן אדם גבוה מאוד לא יוכל להיות במגמה מסוימת.
yehida_yael 23-02-2016 16:14:37
שלום 54321,
הנתונים שלך מתאימים לטיס.
54321 22-02-2016 18:43:40
קב״א 55 דפ״ר 60
yehida_yael 22-02-2016 16:44:02
שלום 54321,
מה הנתונים שלך?

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 

מדריכים

תמונה
מדריך התפקידים בצה"ל
תמונה
קרב מגע ביחידות המובחרות - חלק 2
תמונה
המדריך השלם לבקו"ם
תמונה
כושר לחימה אולטימטיבי
תמונה
התמודדות עם לחץ פסיכולוגי בצבא
תמונה
איך להתכונן לבוחן הבר אור
תמונה
שיפור יכולות הגוף
תמונה
מנילה, כל מה שרציתם לדעת
כניסה לאגף    
 


כל הזכויות שמורות לאתר יחידה - אתר יחידות צה"ל © 2004 - 2015 (האתר הינו אתר פרטי ואינו אתר רשמי צה"לי) פרסום באתר | אודות אתר יחידה | צור קשר | מפת האתר