YouTube Facebook

התחברות לאתר הירשם לאתר
זכור אותי
 
שכחתי סיסמא

תמונות שנוספו לאחרונה


הרמטכ
תמונה רשמית של פורום מטכ
הרמטכ
ביקור הרמטכ
מסיימי קורס צוללן, מחזור 102
הרמטכ
הרמטכ
הרמטכ
טקס
טקס
טקס
טקס
הרמטכ
הרמטכ

חסויות

קורס טייס
קורס הטייס של חיל האוויר הוא אחד מהקורסים היוקרתיים בצה"ל מזה שנים, המכשיר את דור העתיד של צוותי האוויר של צה"ל- טייסים, נווטים ומכוננים. הקורס נחשב קורס קשה מאוד מבחינה נפשית וחברתית, ומתוך סך החניכים שמתחילים את הקורס, עוברים אותו בודדים בלבד (הסטטיסטיקה עומדת על מסיים קורס אחד על כל 6 חניכים).


צוותי האוויר של צה"ל מתחלקים לכמה מקצועות: טייסי מטוסים (מטוסי קרב ומטוסי תובלה), טייסי מסוקים (מסוקי קרב ומסוקי תובלה), נווטים (נווטי קרב ונווטי תובלה) ומכוננים. הקורס הטייס מתבצע במשך כשלוש שנים, ורובו מתבצע בבית הספר לטיסה (הביס"ט) שבחצרים (צמוד לבאר-שבע, ליד מוזיאון חל האוויר). במהלך הקורס עוברים פרחי הטייס (הכינוי לחניכי קורס הטייס) מבחנים רבים ולומדים תחומים רבים ושונים פרט לתחום התעופה- הם מסיימים את הקורס עם דרגת סגן ועם תואר BA כללי מאוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע.


הגעה לקורס
המלש"בים המעוניינים להגיע לקורס, עוברים כמה שלבי מיון מחמירים.
ראשית, מעבר מבחנים פסיכוטכניים מיוחדים- בדיקת קואורדינציה, כושר טכני מעשי, תפיסה צורנית, הבנה טכנית עיונית וזריזות ידיים. לאחר מכן, מעבר מבחנים פסיכוטכניים ופסיכולוגיים ביחידת המיון של חיל האוויר- בדיקת חלוקת קשב, מבחני אישיות, תפיסה מרחבית, ראיון עם פסיכולוג ומבחנים בסיסיים לבדיקת כושר טיסה.
השלב הבא, הוא הירפ"א- בדיקות רפואיות ביחידת הרפואה של חיל האוויר (ראשי תיבות ירפ"א)- בדיקת דגימות במעבדה, בדיקות ראייה ועיניים, בדיקות שמיעה ובדיקות נוספות. נקודה חשובה שעולה שוב ושוב בפורומים השונים באתרנו- הפרופיל הרפואי המינימאלי לקבלה לקורס הוא פרופיל 82, אולם יש החמרה על סעיפים רפואיים רבים, מכיוון שחניכי קורס הטייס עומדים לעבור מעמס פיזי רב, גם באימונים וגם בטיסות, ולכן חשוב שבריאותם תהיה תקינה, בדגש על ראייה, שמיעה, עמוד שדרה ומחלות כרוניות. בין הסעיפים הרפואיים הפוסלים העיקריים- אסטמה פעילה, מיגרנות (התקפי כאב ראש כרוניים), בעיות אורטופדיות קשות בעיות שמיעה וראייה. ניתן להתקבל לקורס עם משקפיי ראייה, אולם עד מספר נמוך.
השלב הבא, הוא גיבוש הטייס- גיבוש מרוכז בן מספר ימים שנערך לפני הגיוס בבית הספר לטיסה (ביס"ט)- סדרת מיון מרוכזת שכוללת מאמץ גופני, תרגילי מנהיגות, מחשבה במצבי לחץ ועוד. מפקדי הכיתות (המ"כים) בגיבוש הם בדרך כלל חניכים בשלב מסלולים של קורס הטיס, או חניכים בקורס מדריכי-טיסה (מדר"ט).


מי שעובר בהצלחה את כל השלבים הללו, מתקבל לקורס הטייס היוקרתי, ומתחיל את הקורס עם גיוסו לצה"ל.

על מהלך הקורס
הקורס מחייב חתימה על 9 שנות קבע, וכולל מספר שלבים שונים:
השלב הראשון הוא השלב המכין- שלב שנמשך כשישה חודשים, וכולל טירונות חי"ר (הסמכה לרובאי- 03 הנמשכת כ- 8 שבועות), לימודי תעופה, לימודים אקדמיים (בין היתר, מתמטיקה ופיזיקה- שלב שנמשך כשישה שבועות), וכן לימודים וטיסות מיון (צ'ק) במטוס סנונית (כארבע שבועות).
חניכים שמודחים בשלב טיסות המיון (הצ'קים) בשלב זה (השלב המכין) בשל רמת טיסה נמוכה, עוברים בדרך כלל למז"י (זרוע היבשה) ומשם להצבה מחדש ביחידות חי"ר שונות, ובמרבית המקרים- מעבר לאחר ראיון ליחידות מובחרות שונות. חניכים שמודחים בשל סיבות אחרות (אי התאמה, בעיות רפואיות, בעיות אמינות וכו')- מטופלים כל אחד בהתאם למצב שלו- חלקם עוברים ליחידות לוחמות, וחלקם הופכים לתומכי לחימה.
השלב הבא, הוא השלב הבסיסי- שלב שנמשך כחמישה חודשים. שלב קרקעי בעיקרו, שכולל סדרות חי"ר מורכבות והסמכה עד לרובאי 07, מעבר תכנים של ניווט, הישרדות ועוד, מעבר קורס צניחה, סדנת מילוט, הסמכה לקצונה ולימודים אקדמיים (חמישה שבועות). בסיום השלב עוברים החניכים טיסות מבחן (צ'ק) במטוסי צוקית, טיסות מבחן שמשפיעות על החלוקה למגמות בקורס.


חניכים שמודחים מהקורס בשלב טיסות המיון (הצ'קים) בשלב זה (השלב הבסיסי) בשל רמת טיסה נמוכה, מקבלים את הזכות לבחור בין שירות כקצינים בחייל בתפקידים שונים- בקרים, מפעילי כטב"מ (כלי טיס בלתי מאויש), קציני מודיעין, ועוד. חניכים שמודחים בשל סיבות אחרות (אי התאמה, בעיות רפואיות, בעיות אמינות וכו')- מטופלים כל אחד בהתאם למצב שלו- חלקם עוברים ליחידות לוחמות, וחלקם הופכים לתומכי לחימה.
השלב הבא, הוא השלב הראשוני- שלב שנמשך כשישה חודשים. פרחי הטייס מתחלקים למגמות, וכל מגמה לומדת מיומנויות הטסה בסיסיות של כלי התעופה אליו שובצו.


השלב הבא הוא שלב מבואות ומסלולים- שני שלבים שנקראים 'שנת ההשכלה', ונמשכים כשנה. בשלבים אלו לומדים החניכים את מרבית המכסה להענקת תואר ראשון. מדובר בלימודים אקדמיים רצופים לתואר ראשון, מטעם אוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע. הלימודים לתואר זה אינם מקבילים ללימודים רגילים באוניברסיטה- מדובר על שנת לימודים אינטנסיבית המורכבת משלושה סמסטרים בני 13 שבועות כל אחד. מסלולי הלימוד לתואר הם מתמטיקה ומדעי המחשב, ניהול טכנולוגיות מידע, כלכלה וניהול, פוליטיקה, ממשל וניהול. בנוסף ללימודים אלו, לומדים החניכים נושאים צבאיים, נושאים תעופתיים ושלושה קורסים באנגלית.
השלב האחרון בקורס הטייס, הוא השלב המתקדם. שלב זה מקנה לחניך הקורס מיומנויות הטסה מתקדמות, וכן מעבר סיום הלימודים האקדמיים. בסיום השלב מקבלים הבוגרים דרגת סגן, כנפי טיס ותואר ראשון. הנווטים והמכוננים מוצבים בטייסות, והטייסים עוברים לקורס האימון המבצעי (קא"מ)- קורס שמתבצע בתוך טייסת מבצעית, נמשך כחצי שנה, ותפקידו להכין את הטייסים למשימות המבצעיות של החייל והיחידה בה שובצו. קא"מ קרב נערך על מטוסי סקייהוק ועל מטוסי נץ, קא"מ מסוקים נערך על מסוקי ינשוף, קא"מ מסק"ר (מסוקי קרב) נערך על מסוקי קוברה, וקא"מ תובלה נערך על מטוסי צופית.


בסיום הקורס, מתקיים מסדר כנפיים שבו מוענקים לבוגרים כנפי הטייס הנכספות, ובנוסף מתקיים מפגן אווירי, הזוכה לסיקור תקשורתי רב.
לדוגמה, סרטון טקס סיום מסדר כנפיים שנת 2007

מגמות בקורס טיס

טייס קרב
לימוד בשלב הראשוני על מטוס צוקית: הפעלת והטסת המטוס, תרגילי אירובטיקה, טיסות ניווט, לילה, מבנה ונוהלי חירום. בשלב המתקדם לימוד על מטוס סקייהוק: טיסות קרביות, תקיפת מטרות וקרבות אוויר.


טייס מסוקים
בשלב הראשוני על לימוד מסוק סייפן: יסודות ההטסה, טיסות מיוחדות ותרגילים. בשלב המתקדם (מסוקי סער), לימוד על מסוק ינשוף: טיסות ומשימות בסיסיות ומורכבות (לרבות נחיתה לחילוץ, הנחתת כוחות, והתמודדות עם בעיות ואיומים). בשלב המתקדם (מסוקי קרב), לימוד על מסוק קוברה: טיסות ומשימות שונות, לרבות משימות תקיפה.

טייס תובלה
בשלב המתקדם, לימוד על מטוס צופית (מטוס דו-מנועי מבצעי מתקדם): תפעול והטסת המטוס בתנאים שונים, תרגול מצבי חירום, אימוני חירום במדמה טיסה (סימולטור) והכשרה לתפקיד קברניט (מפקד מטוס).


נווט קרב
בשלב הראשוני לימוד על מטוס צוקית: טיסה קרבית, ניווט, תקיפה במבנים, קרבות אוויר ועבודת צוות. הנווטים יושבים במושב האחורי של תא הטייס, ולמרות ה- 'דימוי' אולי, חשובים לא פחות מהטייס עצמו, פעילות נכונה מבצעית ומהירה שלהם- יכולה להיות ההבדל בין הצלחה או כישלון במשימה. בשלב המתקדם לימוד על מטוסי צוקית וסקייהוק: גיחות מורכבות, קרבות אוויר, תרגול מצבי חירום בסימולטורים, יירוטים ושימוש במערכות נשק מתקדמות.

נווט תובלה
בשלב הראשוני לימוד על מטוסי צופית והרקולס: ניווט, הכרת הארץ ופתרון בעיות. בשלב המתקדם, לימוד על מטוס הרקולס: משימות מורכבות, לילה, מודיעין ומצבי חירום.


מכונן אוויר
איש צוות חיוני במיוחד במטוסי תובלה, שאחראי על הפעלת מערכות המטוס השונות (דלק, חשמל, מנוע ועוד). מבצע טיפול, בקרה וניתוח בעיות. שמו האזרחי של המקצוע הוא "מהנדס טיס". בשלב הראשוני: הכרת והפעלת המערכות, טיפול בתקלות ומצבי חירום. בשלב המתקדם: סדרות אימון מורכבות, ומצבי חירום מורכבים.

הקלות בריאותיות למועמדים לקורס טיס -פורום שאלות תשובות

באוויר: הקלות בתנאי הקבלה הרפואיים לקורס טיס - Ynet

0

הוסיפו תגובה
   
  שם מלא
  כותרת
 
    תוכן

   
אורי  - קבע 11-01-2014 15:52:55
כמה זמן טייסים חותמים על קבע ?
למה לא עונים  - למה לא עונים 02-12-2013 09:51:53
תענו אנשים מחכים לתשובות
מתן אופיר 26-11-2013 20:40:58
עונים כאן על שאלות ?
משה כהן 25-11-2013 18:03:25
שלום רציתי לדעת האם מספר 1.25 במשקפים מונע ממני להיות טייס וכן מה הקבא והדפר המינמלי כדי להיות טייס
מתן אופיר  - שאלות שונות 24-11-2013 16:29:14
האם מצטיין קורס חייב להיות ממגמת קרב ?
האם אי פעם סיימה בחורה כמצטיינת קורס ?
גלעד כהן  - עיוורן צבעים 17-11-2013 19:50:54
האם מישהו יוד אם למישהו שיש עיוורון צבעים יכול להתקבל ליחידות מובחרות (קוס טיס,שלדג,שיטת 13,סיירת מטכ"ל, וכל השאר)
נועה  - קבא 52 דפר 50 פרופיל 97 14-11-2013 16:07:15
אני יוכל להתקבל לטייס עם קבא 52 דפר 50 ופרופיל 97?
למה לא עונים  - איך שולחים מכתב למפקד חיל האוויר יש לי רעיון נהדר 11-11-2013 17:12:20
יש לי רעיון שיכול לעזור לחיי אדם? איך כותבים לו
גיא איצקזון  - דפ"ר 50 וקב"א 52 05-11-2013 13:17:41
אני יכול לקבל חריג טייס?
לא עברתי גיבוש  - אבל חיל האוויר מפסיד טייס אמיתי אני בטוח בזה 18-10-2013 20:05:54
אני חולם שנים על טייס, אני בן יחיד ובכול אופן חתמו לי כי יודעים את אהבתי לכלי הענק הזה , הכלי שמתרומם באוויר כמו משהו אלוהי , מלך השמיים,
לא עברתי גיבוש  - האם יש 16-10-2013 20:57:17
האם יש כטבמים קרב כלומר שהם יכולים להילחם עם מטוס אוייב?
2. מדוע אין כיסא מפלט שיכול לעזור לטייסים ב 99 %
לא ליפול בשבי האוייב אם נפגע מטוסם
לא עברתי גיבוש  - אני בטוח שאני יכול להיות טייס מעולה יש לי את זה 15-10-2013 21:41:54
רואים אותי מטיס גם ישר וגם הפוך, מטיס בסימולטור, יש לי קורדינציה נהדרת זריזות, עברתי את כל הירפא,
אני מול הכלי הזה הדבר המלכותי הזה מטוס אני נמס,מה הסיבה שלא עברתי גיבוש, אני מרגיש שהיה פה פיספוס גדול לחיל האוויר,,,, מה לעשות אבא שלי לא טייס אבל אני יכול להיות.
עומר  - סינונים 08-10-2013 19:49:02
מה תוכן המבחנים של הסינונים לקורס טייס?
אסד  - שאלה חשובה 12-09-2013 17:25:17
יש לי שאלה...
האם נוצרים גם יכולים להיות טייסים ??
ישי  -  תשובה לאלעד 31-08-2013 14:01:22
היי אלעד מיכון שכבר שאלתי שאלות אלו אני יענה לך,
את הפסיכוטיכני לא ניתן לעשות שוב הם דואגים ליידע אותך את זה שאתה מגיע אליו. לא ניתן להעלות את הדפ"ר שלך אם אתה רוצה תוכל לשלוח בקשה מיוחדת להיכנס למיונים ואז לראות מה תיהיה התשובה.
שיהיה לך בהצלחה
אלעד  - זימון לצוות אוויר 09-08-2013 12:30:53
יש לי קבא 53 דפ'ר 50 ( לא השקעתי בפסיכוטכני )
א. האם יש אפשרות לעשות את הפסיכוטכני שוב?
ב. האם יש משו שאפשר לעשות כדי לקבל זימון?
יאיר ברששת  - טייס 18-07-2013 08:22:24
אני מאחל לכם הצלחה ובריאות אך אני שואף להגיע להישגכם
dorit1243  - קורס טייס 10-07-2013 13:06:03
שלום אני מתעניינת בקורס טייס והנתונים שלי הם 54 80 אבל 82 רפואי יש מצב בכלל לקבל זימונים לקורס עם הנתונים האלה?
תודה מראש
חולמת להיות טייסת  - עם קבא 56 ודפר 90 אני צריכה לעשות משהו כדי לקבל זי 30-06-2013 15:17:04
עם קבא 56 ודפר 90 אני צריכה לעשות משהו כדי לקבל זימון לקורס טייס? והאם אפשר תוך כדי המיונים לטייס להיות במיונים למודיעין (שכבר נשלחו אלי)?
רבח"ן  - בוגר קורס טייס במגמת שקרנים 24-06-2013 22:47:50
קורס 166 מסיים

יש בוגר שיקבל כנפיים אבל אלו לא ימחקו את השקר הגדול שלו

.חבריו שדברו אמת הודחו והוא ששיקר מסיים את הקורס.

תושבי רעות ,תשמחו... יש לכם עוד טייס אבל... טייס שקרן !

לא שכחנו את מה שהיה בסידרת החינוך בירושליים ...

אני רוצה לקוות שמי שצריך לקרוא את ההודעה הזו יראה אותה בזמן !

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 

מדריכים

תמונה
תבנית הקבועה לתאריכי גיוס
תמונה
ספר טלפונים צה"לי
תמונה
המחשה לכומתות צה"ל
תמונה
איך להתכונן לבוחן הבר אור
תמונה
קרב מגע ביחידות המובחרות - 2
תמונה
מבנה צה"ל
תמונה
עבודה מועדפת לאחר השחרור
כניסה לאגף    
 


כל הזכויות שמורות לאתר יחידה - אתר יחידות צה"ל © 2004 - 2013 (האתר הינו אתר פרטי ואינו אתר רשמי צה"לי) פרסום באתר | אודות אתר יחידה | צור קשר | מפת האתר